Detroit:
Become Human İncelemesi
Geliştirici: Quantic Dream
Yayıncı(lar): Sony Interactive Entertainment
Oyun
motoru: Quantic Dream 3D Engine
Platform(lar): PS4 Exclusive
Tür: Macera
Boyut: 42 GB (PS4 Pro)
Web
Sayfası: https://www.playstation.com/tr-tr/games/detroit-ps4/
Çıkış
Tarihi: 25.05.2018
2012 yılında
Quantic Dream bizlere Playstation 3
üzerinde bir teknoloji demosu göstermişti ismi “KARA” idi bu demoda Kara adında
akıllı bir robotun fabrikada üretilme aşamasını görüyorduk, Quantic Dream eğer
bir teknoloji demosu gösteriyorsa bu demo oyun olmaya aday diyebiliriz. :)
Heavy Rain’de de aynı olmuştu değil mi? 2006 yılında The Casting adında bir
teknoloji demosu tanıtılmıştı ve 2010 yılında bu demo karşımıza Heavy Rain
olarak çıkmıştı. O dönem birçok editörden tam not almıştı ve oyun dünyasında
büyük bir ses getirmişti. Playstation 3 satışlarınada olum etki eden oyun
Quantic Dream’ın o zamana kadar ki en iyi oyunu desek yalan olmaz sanırım. İşte
bu tahta Quantic Dream’dan yeni bir aday geldi Detroit Become Human, her
Quantic Dream oyunu gibi bu oyunda David Cage imzası taşıyor. David Cage
tanımayanlar için biraz kendisi hakkında bilgi verelim. :) Kenidisi bir
Fransız, Video oyun tasarımcılığı dışında müzisyen, senarist gibi yetenekleri
olan bir yapımcı. Quantic Dream bizzat kendisi tarafından 1997 yılında
kurulmuştur. Montion Capture konusunda en deneyimli oyun stüdyolarından biridir
ve bu konuda sektöre öncülük etmiştir. Quantic Dream’i ilk olarak bağımsız bir
stüdyo olarak kuran David Cage daha sonra Sony ile yaptığı anlaşma ile
Playstation konsoluna özel oyunlar çıkartmaya başladı bu ortaklık ne zaman sona
erer bilinmez ama iki tarafta bu otaklıktan gayet mutlu diyebiliriz. Detroit:
Become Human’dan sonraki projesi Playstation 4 için 2013 yılında teknoloji
demosu olarak tanıtılan “The Dark Sorcerer” den ilham alacağını düşündüğümü
belirtmek istiyorum oyunun isminin ne olacağını bilmiyor olsakta “Kara” demosu
gibi bu demoda beni oldukça etkilemişti, eğer bizi şaşırtmazsa bu oyun büyük
ihtimal Playstation 5’de görebileceğimizi düşünüyorum yalnız bu bir tahmin
sadece belkide bu teknoloji demosu hiçbir zaman bir oyun olmayacak bunu
gelecekte hep birlikte görücez. :)
Detroit:
Become Human açtığımızda menüde Chloe adında bir güzel sarışın bir bayan
bizleri karşılıyor daha oyuna başlamadan oyunun grafiklerinin ne seviyede
olduğunu ana menüden bile anlayabiliyoruz. :) Detroit: Become Human 2038
yılında isminden de anlaşılacağı üzere Detroit şehrinde geçiyor, artık
robotların insan hayatının bir parçası haline geldiğini gördüğümüz oyunda bu
robotların insanlara karşı direnişlerine şahitlik ediyoruz. Evet son zamanlarda
günümüzde gündemde de çokça konuşulan yapay zeka insanlığa baş kaldırıyor.
Günümüzde robotların ne kadar geliştiğini görüyoruz, Boston Dynamics’in ve
geçen günlerde reklam çekimleri için ülkemizede gelen Sophia gibi robotların
geldiği nokta ortada, gelecekte gerçekten insan hayatının bir parçası olacağı
kesin gözüyle bakılan robotlar oyunda olduğu gibi birgün insanlığa ihanet
edecek mi? :) Neyse efendim biz oyunumuza dönelim Detroit: Become Human’da
şehirde neredeyse insan nüfusu kadar “Android” adında robotlar bulunuyor ve bu
robotlar artık çok gelişmiş bir yapay zeka’ya sahipler. Bir zamanlar
insanoğlunun yaptığı birçok işi artık Android’ler yapıyor. Mesela bir yol çalışmasında
artık Android’ler çalışıyor, yada bir mağaza’da artık Android’ler satış
gerçekleştiriyor yada evlere temizlik, yemek vb. işleri yapması için bu
robotlar alınıyor yani artık hayatın her noktasında bu robotlar bulunuyor.
Hatta oyunda ki toplu taşımalarda bile en arka tarafta Android’ler için özel
bir bölümde yapılmış ve bu Android’ler insanların içinde değilde kendi
bölümlerinde yolculuk yapıyor.
CyberLife
şirketi tarafından geliştirilen bu Android’ler yine CyberLife’ın özel
mağazalarında satılıyor, sanki bir telefon alırmış gibi satış görevlisi
yanınıza geliyor ve ilgili Android’lerin özelliklerini anlatıyor ve ödeme
seçenekleri hakkında bilgi veriyor. :) Şehirde günümüzde de birçok otomotiv
markasının testini yaptığı otonom araçlar mevcut toplu taşımalardan özel
araçlara kadar tüm araçlar otomon özelliğe sahip yani kısaca Detroit tam bir
teknolojik şehir. Her ne kadar oyunda bunu görsekte geleceğimizin bu durumdan
pek farklı olacağını düşünmüyorum hatta bence 2040-2050 gibi bu tip teknolojik
şehirler dünyada var olacaktır ne dersiniz? David Cage oyunun senaryosunun 2000
sayfa tuttuğunu açıklamıştı, bunu oynayınca aslında bunu hiçte abartmadığını
anlıyorsunuz oyunun hikayesi öyle detaylı hazırlanmış ki yapacağınız seçimler
oyunun gidişatı hatta sonunu bile değiştiriyor. Yalnız bu seçimler öyle 3-5
tane olmadığınıda söylemek isterim her bir seçim o bölümün gidişini bambaşka
yere taşıyor ve her bölümün birden fazla bazen iki bazen 3 tane sonu olabiliyor,
her bölümün sonunda nasıl bir yol izlediğimizi gösteren bir grafik çıkıyor.
Detroit: Become Human hikayesi 9-10 saatlik bir oynanışa sahip olmasına rağmen
birden fazla sona sahip olduğu için 25 saatin üzerinde oynanış sunuyor bizlere
ve bence birçok oyuncu bu oyunu birden fazla bitirmek isteyeceğini düşünüyorum,
çünkü yaptığınız seçimler sonucu yaşananlardan sonra acaba diğerini seçseydim
ne olurdu düşüncesinden dolayı oyunu tekrar oynamak isteyeceksiniz.
Detroit
Become Human’da kontroller genel olarak analog hareketleri ve kare, üçgen ve
diğer tuşlara basarak yapıyoruz mesela bir kapı açmak istediğimizde analog ile
yarın tur atarak kapıyı açıyoruz yada bir savunma hareketi kare yada yuvarlak
tuşu ile yapıyoruz. Android’ler çok gelişmiş donanımsal özellikleri ve ileri
seviye yapay zekaya sahip olmalarından dolayı mekanlarda ki yaşananları analiz
etme gibi özellikleri bulunuyor. Tabi her Android’in modeli ve özellikleri
farklı mesela oyunun çıkışından önce yayınlanan demo’da gördüğümüz Conner
oyunda bulunan en gelişmiş Android modeli. Oyunun üç ana karakterinden biri
olan Conner, (Diğerleri ise Kara ve Markus) Detroit Polisi için çalışıyor ve
son zamanlarda Android’lerde yaşanan bilinçlerini farketme sorunun neden
yaşandığını araştırıyor. Conner ile bir olay yerine gittiğinizde mekanları ilk
önce analiz edip ona göre hareket etmek oyunda ki başarı yüzdemizi yükseltiyor.
Mesela ufak bir kızı Android’en kurtarmaya gittiğimizde kurşun izlerinden
olayların nasıl gerçekleştiği, tablet bilgisayardan Android’in ismi gibi birçok
bilgi öğreniyoruz. Ne kadar çok araştırırsak o kadar başarıya yaklaşıyoruz.
Markus ise Conner’dan çok daha farklı bir role sahip. Conner, Android’lerin
neden kontrolden çıktığını araştırırken Marcus ise özgür olmak isteyen
Android’lere yardım edip onlara yol göstermeye, onları birleştirerek insanlığa
karşı bir devrim yapmak için uğraşıyor. Oyunda ki bir diğer ana karakterimiz
Kara ise kendi kişisel çizgiside ilerleme yolunu seçiyor bana göre en sıkıcı
karakterimizde Kara. Oyunda ki favori karakterim Marcus kesinlikle. :) Detroit:
Become Human bize hem Conner hem Marcus hemde Kara gözünden oyunda ilerlememizi
sağlıyor ve bu sayede oyunda bulunan her iki tarafıda anlamış oluyoruz. Bu
sayede bizlere farklı bir oyun deneyimi sunduğunu söyleyebilirim. Oyunun
ilerleyişi tam bir film havasında desem yalan olmaz sanırım evet bir oyun
oynuyoruz ama her sahnesi bir film izliyormuşçasına bizlere gösteriliyor, David
Cage bu konuda başarılı bir iş çıkarmış, elbette bu tür herkese hitap
etmeyebilir ama farklı bir oyun tecrübesi arayanlar için birebir.
Detroit:
Become Human grafiksel olarakta oldukça gelişmiş özelliklere sahip, Playstation
4 Exclusive oyunlarından alıştığımız bu durum aynı şekilde bu oyunda da devam
ediyor. Karakter modellemeleri en ufak ayrıntısına kadar modellenmiş ve bu
sayede çok gerçekçi görünüyorlar. Montion Capture konusunda da en yetenekli
stüdyolar arasında yer alan Quantic Dream bu konuda yeteneklerini konuşturmuş.
Mantion Capture sahnelerin oluşturduğu oyun film tadında grafik sunuyor. Ben
oyunu Playstation 4 Pro’da deneyimledim en ufak performans sorunu yaşamadım
(1080p). Oyun 1080p 30fps / 4K 30 fps performansıda çalışıyor böyle bir oyun
için 30 fps yeterli bir değer, önemli olan bu değerin stabil olması bunda da
bir sorun olmadığını söylemiştim zaten. 2012 yılında tanıtılan “Kara” teknoloji
demosunda karakter Playstation 3 için 20.000 poligondan oluşturulmuştu,
Playstation 4’de ki Kara karakterinin 100.000 poligondan oluştuğu söyleniyor ve
bu yüzden karakter modellemeleri çok gerçekçi görünüyor. Oyunun karakterleri
kadar çevre grafikleri de bir o kadar gerçekçi, şehir modellemesi, parklar
hepsi çok gerçekçi görünüyor. Bazen kendinizi gerçekten o şehirde geziyormuş
gibi hissediyorsunuz bunda grafikler kadar çevrede ki canlılığında etkisi
büyük, parklarda martılar uçuyor Android’ler sahiplerine yardım ediyor trafikte
otonom araçlar ilerliyor, Quantic Dream çok
gerçekçi bir şehir oluşturmuş buda oyundan alınan zevki arttırıyor
haliyle. Detroit: Become Human, Playstation 3’de Heavy Rain ve Beyond Two
Souls’da kullandığı grafik motorunun gelişmiş bir sürümünü kullanıyor, Quantic
Dream 3D Engine olarak adlandırılan bu grafik motoru, Quantic Dream ekibinin
kendi geliştirdiği bir grafik motoru. Oyunun grafikleri kadar sesleride
başarılı, müzeiklerden karakter seslendirmelerine kadar herşey harika.
Oyun
Playstation Türkiye desteği sayesinde Türkçe altyazı seçeneğine mevcut, God of
War’da ki gibi ufak yazı sorunuda yok, altyazı boyutu ayarlar kısmından
ayarlanabiliyor büyük yazı seçeneği sayesinde yazıları rahatlıkla
okuyabiliyorsunuz, Türkçe altyazı her zaman olduğu gibi 23 Studios tarafından
hazırlanmış ve her zaman ki gibi gayet başarılı bir altyazı çevirisi yapılmış.
Yalnız Türkçe altyazı desteğinden konu açılmışken bir üzücü haber vermekte
istiyorum aramızda duyanlar vardır belki ama bu yıl sonu çıkması planlanan
Spider Man oyununda maalesef Türkçe altyazı seçeneği olmayacakmış, böylesine
önemli bir Exclusive oyunda Türkçe olmamasının nedeni Marvel olduğu açıklandı,
Marvel neden böyle bir şey yaptı anlamak güç yada sorun gerçekten Marvel’dan mı
kaynaklanıyor bilemiyoruz, umarım bu durum gelecekte çıkacak diğer Exclusive
oyunlarda yaşanmaz.
Şimdi sıra
geldi karar aşamasına Detroit: Become Human alınır mı? Gelecek temalı ve
gelecekte hayatımızda yer alacak olan robotlara biraz ilginiz var ise bu oyunu
kaçırmayın, David Cage büyük emekler vererek hazırladığı Detroit: Become Human
hikayesiyle gerçekten insanı etkiliyor. Yaptınız seçeneklerle oyunu çok farklı
sonlara ilerletebileceğiniz kaç tane oyun var? Oyunda ki seçenekler oyunda var
olmak için değil oyunun kaderini değiştirmek için koyulmuş olduğunu görünce
oyundan aldığınız zevk katlanarak artıyor. Evet oyun kısa ben ilk oyunu 9-10
saat gibi bir sürede bitirdim belki bu süre az gelebilir ama bu oyunu oynayan
birçok kişinin birden fazla bitirmek isteyeceğini düşünüyorum o yüzden oyun
süresine fazla takılmamak gerekiyor bu oyunda. Oyunun detaylı hikayesi sizi
fazlasıyla içine çekiyor, ABD içinde ki Android krizi ile uğraşırken bir yandan
Rusya ile yaşadığı krizi Televizyon ve ortamlarda bulduğunuz dergilerden takip
etmek gerçekten hoş detaylar olmuş, hikayede ilerlerken bazen dinlenmek için
kapattığınız konsolu biran önce açıp neler olacağını görmek için
sabırsızlanıyorsunuz. Türkçe altyazı desteği sayesinde çok daha zevkli bir hal
alan Detroit: Become Human'ı bence her Playstation 4 sahibi mutlaka oynamalı.
Bu arada oyun kutulu olarak 300TL dijital olarak ben bu incelemeyi yazarken PS
Store'da 209TL'den satışı devam ediyordu, Playstation Türkiye yetkililerin
açıklamasına göre normalde oyun çıkış günü oyunun dijital sürümüne zam
gelecekti ama hafta sonuna geldiği için sanırım zam şuan gelmedi o yüzden
almayı düşünenlerin acele etmesinde fayda var. Bir incelemenin daha sonuna
geldik umarım faydalı bir inceleme olmuştur, herkese iyi oyunlar.
Quantic
Dream Oyunlarının Çıkış Tarihleri:
Artılar:
+ Hikaye'nin
detaylı olması
+ Grafikler
etkileyici
+ Altyazı
boyutunun ayarlanabilir olması
+ Birden
fazla son
Eksiler:
- Kontroller bazen sıkıcı olabiliyor
Oyun Puanım:
Grafik: 95/100
Ses: 80/100
Oynanış: 80/100
Sonuç:
85
Yorumlar
Yorum Gönder