Togg T10X Kullanıcı İncelemesi

Türkiye'nin otomobil hayali..


Togg, Türkiye Otomobil Girişim Grubu. Türkiye'nin özellikle otomobil severlerin en büyük hayali Türkiye'nin kendine ait bir otomobil markası sahibi olmasıydı. Ben ve benim gibi otomobillere tutkuyla bağlı olan birçok insanın çocukluk hayalidir Türk markası bir otomobil. Yaşımız gereği Devrim otomobilin yaşadığı duruma canlı olarak şahit olmasakta başta çok güzel bir TRT belgeseli yaşları büyük o dönemi yaşamış kişilerin ağzından yaşanan sevinci ve hayal kırıklığını fazlasıyla dinledim. "Devrim Arabaları" filmi ile yaşananları kısaca özetleyen bu film konu hakkında çok fazla bilgisi olmayanları yaşananları özetledi. Evet Devrim üretilemedi seri üretime girmedi ve halkımız için büyük bir hayal kırıklığı olduğunu o dönemin dergi ve gazetelerine ulaşarak şahit olunabilir. O dönem toplumun verdiği ilgi ve alakaya kayıtsız kalmayan ülkemizin önemli sanayicilerinden olan Vehbi Koç kendi yerli otomobil projesini hayata geçirmeye karar vererek "Anadol" adlı bir otomobil geliştirmiştir. Anadol İngiliz tasarımcı Dr. Tom Karen ve ekibi tarafından tasarlandı.İlk Anadol'un tasarımında İngiliz yapımı Ford Cortina taslakları ve Ogle Design firmasının Reliant için tasarladığı yüksek performanslı Scimitar Coupe modeli baz alınmıştır. İsim için anket yapıldı. Ankete gelen 100 bini aşkın mektupta iki binden fazla isim önerisi vardı. Bunlar içinde en beğenilen Veko (Vehbi Koç), Anadolu, Anadol, Otosan gibi teklifler olmuştur. Divan Oteli'nde yapılan dört ayrı toplantı sonunda yeni otomobil için "Anadol" ismi uygun görüldü. Planlandığı gibi 19 Aralık 1966'da ilk yerli otomobil olan Anadol üretim bandından indi. Toplamda 93 bin adet farklı versiyonlarla Anadol marka otomobil üretilmiştir. Anadol 1984 yılına kadar üretilmiş daha sonra marka kapatılmıştır. 

Devrim


Togg'un doğuş hikayesi


Sayın Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın Ocak 2011 yılında Tüsiad genel kurulunda Türkiye'nin artık yerli otomobil yapması gerektiğini söyler ve babayiğitleri göreve çağırır. O dönem hiçbir iş insanı bu çağrıya cevap vermez, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan 2017 yılında tekrar yerli otomobil konusunu Tusiad toplantısında hatırlatır ve iş insanları böyle bir projenin çok maliyetli olacağını kar etmenin bir hayli zor olacağını söyleyerek ellerini taşın altına koymak istemezler. Bu çağrıdan bir hafta sonra Odalar ve Borsalar Birliğinde bu çağrısını tekrar hatırlatır ve istediği cevabı bu toplantıda alır. Evet yerli otomobil üretilecek ve 5 babayiğit bu projeyi üstlenecektir. Bu babayiğitler 1- Vestel 2- Turkcell 3- BMC 4- Karsan olarak %19 eşit pay ile geri kalan hissede Odalar ve Borsalar Birliğine kalacak şekilde ortaklık kurulur. Togg'a devlet desteği olduğu için birçok teşfik verilir fabrikanın kurulacağı Bursa/Gemlik'te ki arazi Türk Silahlı Kuvvetleri tarafından Togg'a bağışlanır ve fabrika o araziye kurulur. Otomobillere düşük vergilendirme yapılır ve bunun gibi ufak büyük teşviklerle Togg desteklenir ve marka doğar.


İlk Tanıtım


T10X vakti zamanında ilk Concept versiyonu tanıtıldığında aracın İtalya'da ki ünlü Pininfarina tasarım stüdyosunda tasarlanmasından dolayı bir kesim eleştirmişti bir kesim doğru bir seçim olduğunu söylemişti. Eleştirenlerin bir kısmı aracın İtalya'da üretilip Türkiye'ye getirilip sahte fabrika kurulup Türkiye'de üretildiği imajı verilecek gibi çok çılgın iddalarda bulunmuş ve gündemde olmuştu. :) Ben Togg tasarımının Pininfarina gibi tecrübeli ve iyi bir tasarım stüdyosunda yapılmasını doğru bir seçim olduğunu düşünenlerdenim Türkiye'de tasarım stüdyoları var ama bunlar bağımsız değiller mesela Fiat, Ford, Renault'un Türkiye'de tasarım stüdyoları bulunuyor ve buralarda genel olarak Türk tasarımcılar çalışıyor ama bu markaların tasarım stüdyoları kendilerine ait olduğu için Togg'a bir faydası bulunamaz. Pininfarina otomobil severlerin sevdiği bir tasarım stüdyosudur Ferrari modelleri bu stüdyoda tasarlanır. Tabi ki sadece Ferrari değil Peugeot, Fiat, BMC, Lancia, BMW, Alfa Romeo ve daha sayamayacağımız kadar marka. Peki Türkiye'de bu denli gelişmiş köklü bir tasarım stüdyosu neden yok? Çünkü her ne kadar otomobil uzun yıllardır üretsekte kendi markamız olmadığı için bu alanda Türkiye gelişme sağlayamamıştır. Togg ve daha sonra kurulacak bir başka yerli otomobil markası sayesinde Türkiye kendi bağımsız tasarım stüdyosunu kurabilir ve Türkiye hariç dünyaya tasarımlar tasarlayabilir bunlar imkansız şeyler değil. Tasarım stüdyoları sadece otomobil tasarlamazlar hayatımızda bulunan birçok eşya yada yapıyıda tasarlayabilirler mesela İstanbul Havalinanı kontrol kulesi yine Pininfarina tasarımıdır. Peki dünya'da Türk tasarımcı yok mu? Elbette var mesela Togg'un tasarımında destek sağlayan Murat Günak dünyaca ünlü bir tasarımcıdır.  

Togg Concept


Kısa yerli otomobil tarihi ile ilgili bilgilendirmeden sonra artık Togg T10X'i incelemeye başlayabiliriz. Aracımı aldığım bir haftadan fazla oluyor aracın Concept versiyonunu ilk defa canlı olarak 2021 yılının Eylül ayında ki Teknofest etkinliğinde görmüş resimlerde gördüğümden çok daha etkileyici bulmuştum. Concept versiyonun içine girmek yasak olduğu için aracı tecrübe etme şansım olmamıştı ama tasarım olarak beni çok fazla etkilemişti. O gün bu aracı almaya kafaya koydum ve almayı planladığım Mercedes C serisi fikrini rafa kaldırdım. 2024 yılı itibarı ile Togg çekilişsiz sipariş verilebiliyor haliyle Trumore uygulamasından sipariş verebiliyorsunuz. Togg bayi satışı yok aracı uygulama üzerinden alabiliyorsunuz sadece ben 60K yatırıp sipariş geçtikten 4 gün sonra aracın geri kalan ücreti istendi ve toplamda 10 gün sonunda aracımı teslim aldım. İstanbul anadolu yakasında oturduğum için aracı Gebze Bilişim Vadisinden teslim aldım. Aracı teslimden 1 gün önce Togg bana mail attı ve aracın özelliklerini kısa kısa anlatan Youtube video listesi gönderdi ve sanırım yaklaşık 20 tane böyle videolar izledim ve aracı ilk kullanımda yardımcı olduğunu söyleyebilirim. Tabi aracı teslim alırken Togg'da görevli arkadaşta aracın özelliklerini kısaca anlattı ama videoları izlemek bana artı sağladı diyebilirim.


Malzeme Kalitesi


Aracın malzeme kalitesi bir kaç ufak detay haricinde gerçek anlamda iyi olduğunu rahatlıkla söyleyebilirim. Ön konsolun üzerinde ki yumuşak plastik ve deri kaplama gerçekten kaliteli derinin dikiş izleri kalite katıyor ön konsola. Dediğim gibi bazı detaylar sırıtıyor mesela kapı iç kolunun plastik kalitesi daha iyi olabilirdi kapıda en çok sırıtan yer kollardır büyük ihtimalle. Aynı şekilde ön konsolda Metal görünümlü parça maalesef plastikten üretilmiş keşke aliminyumdan üretilseydi harika olurdu. Aynı şekilde direksiyon simide de harika hem tasarım hem kalite olarak üst seviyede yapılmış ama onun üstünde ki metal görünümlü parçalarda plastikten yapılmış eğer aliminyum olsaydı gerçekten harika olurdu. Herşeyi üst seviyede tutup bu basit ama önemli parçalarda neden böyle bir tercih yapılmış anlamak zor. Konsolda boydan boya uzanan ekran hem çözünürlük hem görüntü kalitesi olarak üst seviyede olduğunu rahatlıkla söyleyebilirim. Bu ekranlar aynı zamanda dokunmatik olduğunu hatırlatmak isterim. Akıllı cihaz evet bu araç bir akıllı cihaz bunu aracı ilk oturuşunuzda anlıyorsunuz araç tamamen tekerlekli bir bilgisayar. Aracı ilk kullanmaya başladığımda sanki bir windows bir sistem kullanıyormuş gibi hissettim ve alışmanın biraz zaman alacağını düşündüm ama beklediğim gibi olmadı 2 günde aracı özelliklerini çözemeyi başardım. Aracın ana menüsünden Tru Store uygulamasını açtığınızda araca fazladan özellik yükleyebiliyorsunuz art uygulaması ile sanatsal görsellerden tutun DJ'ye çeviren müzik oluşturma uygulaması ile kendi müziğinizi bestelemeniz mümkün. Ben PC ve telefonda buna benzer uygulamalarla müzik yapmayı seven biriyim ama arabada bunu deneyimlemek çok farklı ve eğlenceli oldu. Elbette uygulamalar sadece bunlarla sınırlı değil Migros marketin uygulamasından Yapay Zeka destekli radyoya kadar farklı uygulamalar mevcut ve her geçen gün yeni uygulama stora'a ekleniyor. Bankalardan ilk olarak Akbank uygulamasını Tru Store markete uygulamasını ekledi. Daha işin başı olduğu için çok daha fazla uygulama Togg için gelecek. Tabi herkes her uygulamayı yüklemesine gerek olmayacak beğendiğiniz yada kullandındığınız uygulamaları Togg'a yükleyeceksiniz. Bir dip not daha düşmek istiyorum Togg aracı sıfır olarak teslim ettiğinde neredeyse tüm uygulamaları yükleyip kullanıcıya aracı teslim ediyordu şuan böyle bir uygulama yok araca tüm uygulamaları siz kendiniz yüklüyorsunuz. Bununla ilgili sorunlar yaşanmış bunu kullanıcı deneyimi/isteğine bırakmışlar ve bence doğruda yapmışlar.


                                                              Yol Tutuş / Performans


Astra J 1.4 Turbo 140HP sahibiyim Flexride şasi sistemi aracıma opsiyon olarak ekletmiştim (Süspansiyon sertleşmesi, direksiyon sertleşmesi ve gaz pedalı hassasiyeti artışı) Astra J yol tutuş olarak iddalı bir otomobildir Flexride ile daha da iddalı hale gelir haliyle Togg'un yol tutuşu konusunda şüphelerim vardı birkere benim Astra 1500 kg Togg ise 2100 kg ve Astra'ya göre yüksek bir araç. Aracın direksiyonuna oturduğumda ilk önce bir güven hissi aldım boş yollarda limitlerini zorlayıp virajları yüksek hızla aldım ve aracın güzel yola tutunuşuna şahit oldum. Togg'un tek motorlu versiyonu arkadan itişli haliyle arkadan itişli araçlar daha iyi tecrübeye sahip sürücü isterler virajlarda gaza yüklendiğimde arkanın hafiften kontrollü kayması (ESP devreye giriyor iş uzarsa) gerçekten keyif veriyor hatta bu bana bir BMW kullanıyorum izlenimi verdi. Çift motorlu Togg'lar da da test eden uzmanlar onlarında arkadan kayma eğilimli olduğunu söylüyor ben çift motor kullanmadığım için bir yorum yapamıyorum. :) Togg'un elektrikli motoru 218HP gücünde ve 0-100km/h hıza 7.8 saniye gibi iddalı bir sürede hızlanıyor. (Kısa menzil 7.4 saniye) Araç 2100 kg ama güçlü bir motoru olması sebebiyle bu ağırlısı hissetmiyorsunuz. Aracın ağırlığının 600 kg kadarını bataryalar oluşturuyor araç normal ağırlıkta 1500 kg civarında. Togg'un güçlü motoru tecrübesiz insanlar için tehlike yaratabileceğini düşünüyorum hem 218HP hem arkadan itiş olması sürücülerin dikkatli olmasını gerektiriyor. Araç ıslak zemin yada kuru zeminde yola yapışıyor ve sizi ne virajlarda nede kötü yollarda tedirgin etmiyor araç size her koşulda güven veriyor. Togg sınıfına göre heybetli bir otomobil ama bu cüsseye rağmen bir Astra kadar atik ve yola tutunan bir otomobil. Togg'un amortisörleri ne yumuşak ne sert kıvamda bana bir tık serte yakın geliyor bunun nedeni de aracın 2.1 ton gibi ağırlığa sahip olması büyük ihtimal. Son zamanlarda sosyal medyada bazı kişilerin araç yokuşu geri geri çıkamadığını idda etmişler bu kişiler Togg'un popüler olmasından kaynaklı kendilerine prim kasmak için insanlara yanıltıcı bilgiler veriyor Togg'un geri geri dik yokuş çıkamaması gibi bir durum söz konusu değil o yüzden bu tür bilgilere itibar etmeyiniz. 


Togg'un direksiyonu hıza duyarlı haliyle hızlandıkça direksiyon sertleşiyor buda güzel bir özellik. Direksiyon hassasiyeti ve tepkisi gerçekten çok iyi. Konsolda ki ekranlar hem canlı hemde yüksek çözünürlüklü haliyle çok net görüntü verebiliyor ekranları Vestel ürettiğini düşünürsek bunun böyle olması gerekirdi zaten. :) Araçta sevemediğim bir diğer şey işe joyistik düğmesinin kalitesi, bence çerçevesi aliminyumdan yapılabilirdi öyle olsaydı çok kaliteli olurdu. Araç içinde trim sesi şuan için yok ilerleyen zamanlarda nasıl olur bilemiyorum ama 4 haftadır kullanıyorum tek bir ses almadım. Togg, Mehmet Gürcan Karakaş'ın söylediği gibi bir akıllı cihaz evet bir otomobil ama bir bilgisayar sistemine sahip bir otomobil buda alışık olduğumuz tüm otomobillerden kendisini ayırmasına neden oluyor. Ben normal hayatta da teknolojiyi seven bir insanım bir masaüstü PC'im var onu söker takar formatlarım. Togg'a ilk oturup kullanmaya, kurcalamaya başladığımda aracın normal bir otomobil olmadığını anladım. Ben aracı teslim aldığımda 1.3.1 sürüm yazılım vardı ve aracı kurcaladıkça bu aracın gerçek potansiyelinin bu olmadığı düşündüm bu arabaya çok daha fazla özellik geleceğini düşündüm ki bu incelemeyi yazdığım dönemde öylede oldu. 1.4.0 güncellemesi geldi ve arabaya daha fazla özellik kazandırıldı. Bunlardan ilk dikkat çekeni artık araca girdiğimizde oturumumuz için şifre yazma zahmeti kalktı. Kokpitte şoföre bakan kamera yüz tanıma ile direk oturum açma özelliğine kavuştu ve harikada oldu. Bunun haricinde aracın artık altına bakabileceğimiz kamera da eklendi. Bu güncellemenin en büyük artısı menülerin çok daha akıcı hale gelmesi. Evet daha önce anlık takılmalar kasmalar gibi sorunlar vardı artık öyle sorunlar kalmadı. Bunların haricinde konsol üstünde ki ekranlarda ki harita, sanatsal görseller ve diğerleri daha büyük hale geldi yani önceden çerçeve benzeri bir şey vardı o kaldırıldı haliyle uygulamalar daha büyük hale geldi. Evet arabanın altında kamera yok ama çevre kameraları cisimleri gördüğü anda aracın hareketine göre cismin aracın altında neresinde olduğunu gösterebiliyor. Bunun haricinde benim uzun zamandır beklediğim Trumore uygulaması ile araca bağlanma. Şuan için bu özellik emekleme aşamasında olsada aracın şarj durumunu, lastik basınçlarını, aracın konumunu ve toplam km'si kontol edilebiliyor hale geldi. Peki bu yeter mi tabiki yetmez bu uygulamaya çok daha fazla özellik geleceğine emin olabilirsiniz uzaktan kontrol dahil. :) 



Peki Togg beklentilerimi karşılşayan bir otomobil mi? Arkadaşlar ben yerli otomobil projesini hayata geçmeden önce takibe almış bir insanım çok fazla araştırıp çok fazla bilgi aldım nasıl birşey ile karşılaşacağımı az çok biliyordum ama şunu rahatlıkla söyleyebilirim eğer bir E sınıfı yada daha üst sınıf bir otomobil kullanmıyorsanız bu araç sizleri kesinlikle tatmin edecektir. Gerek kalitesi gerek yol tutuşu ve özellikleri ile aracı sevmemek çok zor. Tasarıma birşey söyleyemiyorum bu tamamen zevk meselesi ama ben tasarımına bayılıyorum. Aracı çok fazla akrabama ve arkadaşıma bindirdim bunların yarıya yakını otomobil hastası diğer yarısı ise normal otomobil kullanıcısı ve hepsi araca bayıldı. :) Aracın kalitesi konusunda kafasında soru işareti olanlar bile gerçekten hayran kaldılar. Togg fiyatına göre kesinlikle harika bir otomobil. Almayı planlayanların ve kafasında soru işareti olanların deneyim merkezlerinden randevu alıp aracı test etmelerini kesinlikle tavsiye ediyorum. İncelemenin sonuna geldik umarım sizler için faydalı bir kullanıcı incelemesi olmuştur atladığım detaylar olduysa lütfen kusuruma bakmayın. Kafanıza takılan soruları bana burdan sorabilirsiniz okuduğunuz için teşekkür ederim. :) 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar