Sanal Gerçeklik nedir? Sanal Gerçeklik Tarihi

Son zamanlarda adını sıkça duyduğumuz sanal gerçeklik hakkında bir konu açmaya karar verdim arkadaşlar bu konuda sanal gerçeklik nedir, bu teknolojinin tarihi ve gelişme süreci nasıl olmuştur bunları elimden geldiğince sizlere anlatmaya çalışıcam umarım beğenirsiniz. :)


Sanal gerçeklik konseptinin hayata geçmesinde ki en önemli neden insanoğlunun gerçek dünyada ki sınırlardan kurtulup sanal dünyada yeni deneyimler tecrübe etme arzusudur bu arzu sayesinde bu teknoloji için adımlar atılmış ve günümüz sanal gerçeklik teknolojisine kadar gelinmiştir. Sanal gerçekliği son zamanlarda Oculus Rift ile sıkça duymuş olsakta aslında bu teknolojinin geçmişi çok daha eskiye dayanmaktadır, sizlere kısaca bu teknolojinin tarihinden bahsetmek istiyorum.


Sanal Gerçeklik (Virtual Reality) nedir?[


Bilgisayarlar tarafından oluşturulan ortamlara denir. Çoğu sanal gerçeklik ortamı bir bilgisayar ekranı yoluyla edinilen görsel tecrübelerden ibarettir. Bunun yanında bazı ortamlar duyma, hareket gibi başka duyulardan da yararlanır. Sanal gerçeklik yaygın olarak gerçek hayatta var olan yada olmayan yerlerin en az 3 boyutlu olarak bilgisayar ile yeniden oluşturulması ve gerçek gibi deneyimi sunması için kullanılmaktadır.

Not: Virtual Reality (VR) tarihi eski olmasına karşın bu isim 1987 yılında, klasik müzik yazarı, bilgisayar uzmanı ve VPL Research firmasının kurucularından, Jaron Lanier tarafından icat edilmiştir. 


Sanal Gerçeklik (Virtual Reality) Tarihi


View Master

Tarihteki ilk sanal gerçeklik ürünü 1939 yılında üretilen "View-Master" ürünüdür bu ürünün içine yerleştirilen filmler ışık sayesinde izlenebilmektedir.


Sensorama (1962)


Bu makine görme, işitme, dokunma ve koku alma duyularına hitap ederek 5 kısa film göstermekteydi. 1962 yılında Morton Heilig tarafından tasarlanan Sensorama adlı sanal gerçeklik cihazı Morton Heilig'in o dönem finansal destek bulamaması nedeniyle projesini rafa kaldırmak zorunda kalmıştır ama bu cihaz sanal gerçeklik teknolojisinde ilk adımın atılmasını sağlamıştır. Bu cihazın halen daha çalıştığı söylenmektedir.


The Sword of Damocles (1968)


1968 yılında Amerikalı bilgisayar mühendisi Ivan Sutherland ve öğrencisi Bob Sproull tarafından The Sword Of Damocles (Demoklesin Kılıcı) günümüz kasklı ekranların gelişiminde önemli bir etken olmuştur. Bu kask ağır olması sebebiyle tavandan sarkıtılan askı ile birlikte kullanılıyordu. Kask günümüz VR kasklarına göre bir hayli ilkel olsada günümüz VR kasklarının atası sayılmaktadır. 


Super Cockpit (1986)


Sivil kullanım haricinde askeri amaçlı kullanılmak üzere sanal gerçeklik kasklarıda geliştirilmiştir. Başlangıç çalışmalarından birisi de ABD'de Wright Patterson Hava Kuvvetleri Üssü'nde geliştirilen super cockpit (süper pilot kabini) olmuştur. Amerikan Hava Kuvvetleri için çalışan Dr. Furness'in geliştirdiği "Super Cockpit" programı pilotların üç boyutlu görüntü ile uçuş eğitiminde kullanılmıştır Sanal gerçeklik çalışmalarının ilk örneklerinden olan uçuş simülatörleri eğitim aşamasındaki pilot adaylarının bilgisayar aracılığı ile yaratılan ve kontrol edilen hareketli bir pilot kabininde uçuş deneyiminde bulunmalarını sağlar. 


Uçuş sırasında meydana gelen açı ve durum değişiklikleri pilot adaylarının bulunduğu pilot kabinine yansıtılmakta böylece adaylar uçuş sırasında karşılaşabilecekleri olayları uçuş öncesinde yaşamakta ve yaşantı yoluyla öğrenmektedirler.. 1966 yılında Thomas A. Furness III hava kuvvetleri için bir uçuş simülatörü geliştirdi. 1985 yılında bu program sayesinde Jaron Lanier VPL Research isimli bir şirket kurdu ve burada Data Glove, Eye Phone, Audio Sphere olarak adlandırılan ürünleri üretmiştir.


SEGA VR (1993):


Sega firması 90’ların başında oldukça popüler olan “Virtual Reality” kavramını Genesis’ler için bir eklenti olarak kullanmaya karar verdi. 1991 yılında Sega, Sega VR isimli ürününü duyurdu. Bu ürün LCD ekranlara, stereo hoparlörlere ve kafa hareketlerini algılayan sensörler taşımaktaydı. Birinci şahıs kamerasından oynanan oyunlarda kullanılacak olan bu sistem kullanıcının kafa hareketlerini algılayarak karaktere yön verecekti. Cihaz 1993 fuarlarında 4 oyunla tanıtıldı. Cihazın yan etkilerinden dolayı Sega cihazı piyasaya sürmekte n vazgeçti. Cihazın birkaç prototip modeli halen daha bulunmaktadır.


Sega VR - YouTube

Sega VR, Tanıtılırken.


Nintendo Virtual Boy (1995):

21 Temmuz 1995 Virtual Boy, Nintendo tarafından piyasaya sürülmüştür. Nintendo tarafından piyasaya sürülen Virtual Boy, üç boyutlu görüntü sağlayabilen ilk taşınabilir oyun konsoludur. Konsol 179.95 dolardan satışa çıktı ve toplamda 700.000 adet satmıştır ve bu nedenle büyük bir hayal kırıklığına neden olmuştur. Cihaz iki adet LCD ekrana sahipti ve siyah ve kırmızı renk olarak görüntü vermekteydi, konsol 3 boyutlu oyunlar ile tanıtılmasına rağmen bunu pek iyi başaramıyordu, toplamda 22 oyun bu konsol için çıkış yaptı. Konsolda 15 dakika oyun oynadıktan sonra baş dönmesi yapması, gözde bozulmaya neden olması Virtual Boy'un önemsiz eksilerindendi.


Virtual Boy, aynı zamanda Nintendo’nun ilk 32-bit oyun konsolu olma özelliğine sahipti. 20 Mhz hızında NEC V810, 32-bit RISC işlemci ile güçlendirilen konsolun diğer donanım özellikleri arasında ise 128kb dual-port VRAM, 128kb DRAM ve 64kb WRAM yer alıyordu. 3D efekti veren LED ekranı ise 384 x 224 çözünürlüğüne sahipti.




Tarihte kısaca yaşananlar:


- Z-A Production tarafından 2001 yılında bilgisayar tabanlı 3 boyutlu küp oda geliştirilmiştir. 


- 2007 yılında Google StreetView uygulamasını hayata geçirdi ve sokaklarda 360 derece gerçek görüntülerle gezinmemizi sağladı.


Oculus Rift (2010)


2010 yılında Palmer Luckey, Oculus VR şirketini kurdu ve ilk Oculus Rift prototipini geliştirmeye başlamıştır bu proje Kickstarter ile desteklenmiştir, 1 Ağustos 2012'de başlayan kampanya takip eden ilk 4 saatte 250 bin dolar barajını aşan Rift, 36 saat sonunda [B]milyon dolar[/B] rakamını görmüş, kampanyayı da [B]2 milyon 437 bin 429 dolar[/B] para toplayarak kapatmıştır. 2014 yılına gelindiğinde Facebook, Oculus VR şirketini satın aldı. Aynı yıl Sony tarafından [I]PlayStation 4[/I] için bir sanal gerçeklik başlığı [I]"Project Morpheus"[/I] duyurulmuştur. Aynı yıl Google firması, akıllı telefonlar ile birlikte kullanılan, Kendin-Yap modeli [I]CardBoard[/I] isimli ürününü duyurmuştur.



Oculus Rift'in en önemli özelliklerinden biri, daha önceden var olan VR (Sanal Gerçeklik) teknolojilerini bir adım öteye taşıyıp, ucuzlamış donanım fiyatları sayesinde bu teknolojileri son kullanıcının hizmetine sunabilecek olmasıdır. Daha önceden yaygın kullanım için düşünülemeyecek bu tür cihazlar, akıllı telefonlar ve benzeri cihazların oldukça yaygınlaşmasıyla doğru orantılı olarak düşen donanım fiyatları ile birlikte, son kullanıcılar için de erişilebilir olmuştur.


Oculus Rift, 28 Mart‘ta satışa çıkmıştır ve 599 dolarlık bir fiyat etiketine sahiptir. Nisan ayında ise sınırlı sayıda seçilmiş mağazalarda satılmıştır. Eğer Rift’e Kickstarter‘da destek olduysanız ve geliştirici kitine sahipseniz Oculus’un tüketici kiti ücretsiz verilmiştir.


Oculus Rift adı nereden geliyor?

Oculus, Latince göz anlamına geliyor. Rift ise İngilizce kopuş demek. Oculus Rift kaskı, sanal dünya ile gerçeklik arasındaki yol ayrımını ifade ediyor.


Playstation VR (Project Morpheus) (2014)


19.03.2014 tarihinde Game Developers Conference'da düzenlenen bir sunumda gerçekleşen tanıtıma göre aslında projenin başlangıcı 2010 senesinde [I]PlayStation Move[/I] ile yapılmış. Project Morpheus'un PlayStation 4, PlayStation Camera, DualShock 4 ve Move ilişkisinin yeni parçasıdır. Project Morpheus için PlayStation Camera, 'head tracking' adına zorunlu parçalardan birisidir. Belirtilenlere göre Project Morpheus adına [I]NASA[/I] ile ortak çalışma yürütülerek, [I]Project MARS[/I] adında bir demo üzerinde çalışmışlardır. 




Sony Interactive Entertainment’tan Shu Yoshida yeni ürünleri hakkında şöyle bir yorumda bulundu;


[I]“ Uzun bir süredir sanal gerçekliğin oyun piyasasına sunacaklarının hayalini kuruyordum. Bu yeni teknoloji, oyuncuya gerçekten oyunun içinde olduğunu hissettirecek; oyuncunun tüm duyuları bu deneyimi “gerçekten” yaşayacak.” [/I]


Playstation VR, 13 Ekim 2016 tarihinde 399 Euro fiyat etiketi ile satışa çıkmıştır yalnız bu pakete Playstation Kamera dahil değildir Kamera kaskın çalışabilmesi için zorunludur bunun haricinde Move kontrolüde eklendiğinde fiyatı 499 Euro'dur.


Diğer VR cihazları:


[B]HTC Vive:[/B] Valve ile HTC'nin ortaklaşa girdiği Vive projesi her göz için 1200'e 1800 piksel çözünürlükte ve 90 FPS yenilenme hızında ekrana sahip bir sanal gerçekçilik cihazını içeriyor. Kontrol açısından Valve'ın özel olarak ürettiği bir hareket algılayıcı cihazı kullanmaktadır.




Google Cardboard:

Google tarafından 2014 yılında duyurulmuş bir projedir. Akıllı telefonlara yüklenen sanal gerçeklik uygulamalarını görüntülemeyi sağlayan bir Dı It Yourself projesidir. Karton ve mercekten oluşan basit bir uygulamadır. Google sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik konularında çalışmalar yapmak üzere şirket bünyesinde bir birim oluşturmuştur ve çalışmaları devam etmektedir. Ayrıca YouTube uygulamasında 360 derece desteğini vermiştir.



Samsung Gear VR:

Samsung Gear VR, Samsung Electronics şirketinin ilk nesil Sanal gerçeklik kulaklıkıdır.[1] Oculus VR ile işbirliği içinde ve Samsung tarafından üretilmişdir. Kulaklık, 27 Kasım 2015 tarihinde satışa çıkmıştır. Kullanıldığı zaman, Gear VR Birimin kendisi kontrolör olarak görev yaparken, uyumlu bir Samsung Galaxy cihazı (Galaxy Not 5, Galaxy S6 / S6 Edge / S6 Edge + Galaxy S7 / S7 Edge vs) kulaklık ekranı ve işlemci gibi davranır. Cihaz yüksek görüş alanı, hem de mikro-USB ile akıllı telefona bağlanan dönme izleme için özel bir iç ölçüm aleti ve IMU, ihtiva etmektedir. 



Bu cihazlar haricinde piyasada birçok VR kaskı bulunmaktadır.


Sanal Gerçeklik Uygulama Alanları

Sanal gerçeklik ile oluşturulan tanımlı uzay içerisinde yaygın olarak eğitim, askeri, gözlem, test, eğlence, tedavi faaliyetleri için kullanılabilmektedir.


Eğitim

- Eğitim Kurumlarında

- Fizik

- Kimya

- Biyoloji

- Tıp

- Astronomi

- Mühendislik

- Mesleki Eğitimler


Askeri Eğitimlerde

- Operasyon Taktik Eğitimi

- Askeri Operasyon Bölgesel Tatbikat

- Asker Temel Eğitimi

- Ordu Hazırlık Egzersizleri

- Hava Kuvvetleri Eğitimi

- Donanma Eğitimi

- Savaş Eğitimi

- Mücadele Simülasyonu

- Askeri Silahlar

- Askeri Tarih


Sanal  Müze

- Anıtlar

- Taş-Mermer vs Kalıntılar

- Heykeller

- Mağaralar

- Tarihi binalar

- Eski köy ve kasabalar


Sağlık Eğitimlerinde

- Diş hekimliğinde

- Tıpta 

- Cerrahide

- Cerrahi simülasyon

- Fobi tedavisinde

- Travmatik Stres Bozukluğunda


Eğlence Sektöründe

- Oyun Salonları, Savaş, Korku, Beceri,

- Yarışmalar

- Tiyatro

- Sanal tema parklar ve müzeler

- Keşif merkezleri


İnşaat Sektöründe Sanal Gerçeklik

- Arttırılmış gerçeklik ile proje tanıtımı

- Mimari tasarımın gözlenmesi

- Projelerin içinde gezerken gerçek manzaraların pencere ve teraslardan izlenebilmesi


Test

- Otomobil

- Uçak

- Beyaz Eşya

- Ve bunun gibi birçok üründe.





Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar