Fan Otomobilleri ; 

Alt gövdedeki havayı bir fan yardımıyla vakumlayarak yere basma kuvveti üreten—yani aerodinamik performansını mekanik bir fanla artıran araçlara verilen genel isimdir.

Daha teknik tanımla anlatırsak:

Ground-Effect Fan Car
Zemin etkisini fanla artıran araç.
Active Aero Vehicle
Aktif aerodinamiğe sahip araç.
Vacuum-Generated Downforce Vehicle
Downforce’u vakumla üreten araç.

1) Chaparral 2J – “Sucker Car” (1970)




Tarih: 1970 Can-Am sezonu
Durum: Yasaklanan ilk fan-arabası

  • Arkasında iki adet snowmobile motoruyla çalışan dev fan vardı.

  • Amaç: Aracın altındaki havayı vakumlayarak sürekli ve bağımsız yere basma üretmekti.

  • En çılgını: Downforce hıza bağlı değildi → dururken bile yere yapışıyordu.

  • Virajlarda rakipleri mahvediyordu; Can-Am’de panik yarattı.

  • Rakip şikayetleri sonrası 1971’de yasaklandı.

Neden önemli?
Chaparral 2J, BT46B’nin, T.50’nin ve Spéirling’in kullandığı tüm fan konseptlerinin ilk prototipi ve gerçek öncüsüdür. Mühendisliğin korkusuz döneminin simgesi.




2) Brabham BT46B “Fan Car” (1978)



Tarih: 17 Haziran 1978 – İsveç GP
Durum: Tarihin en kısa süren F1 devrimi

  • Gordon Murray, 2J’nin fikrini F1’de tekrar uyarladı.

  • Arkadaki fan, radyatör soğutma bahanesiyle vakum etkisi yaratıyordu.

  • İlk yarış → Niki Lauda kazandı.

  • FIA ve rakipler “Bu araba fizik dışı” diyerek baskı kurdu.

  • Sadece 1 yarışlık efsane.

  • Resmî gerekçe: “Hareketli aerodinamik yasaktır.”

    F1 kurallarında:

    Aero yüzeyleri araç hızına bağlı olarak hareket edemez.

    Brabham ise şöyle diyordu:

    “Fan aerodinamik için değil, motor soğutması için var!”

    Bu doğruydu da… ama fan aynı zamanda ciddi downforce üretiyordu.
    FIA şunu söyledi:

    “Bir parça yan etkisi olarak bile aero avantajı sağlıyorsa, yasaktır.”

    Bu yorumla BT46B yasa dışı ilan edildi.


    Gerçek sebep: Lotus’un politik gücü

    O yıl Colin Chapman’ın Lotus’u, ground-effect devrimini yeni başlatmıştı (Lotus 79).
    BT46B’nin varlığı Lotus’un avantajını yok ediyordu.

    Chapman:

    “Bu araç kalırsa ben sezonu çöpe atarım.”

    FIA → Baskıya dayanamadı → Yasak geldi.

Önemi:
Gordon Murray’ın aklındaki tohum buradan filizlendi → T.50’ye giden yol.




3) Gordon Murray Automotive T.50 (2020 →)



Tarih:

  • Tanıtım: 2020

  • Üretim: 2022-2023

  • Murray, 1978’de yasaklanan fan sistemini modernize ederek legal hâle getirdi.

  • Arkada 400 mm’lik dev bir fan: 6 farklı aero modu.

  • 12.100 rpm V12 Cosworth → saf mühendislik pornosu.

  • 986 kg → modern çağın en hafif V12 hiper otomobili.

Önemi:
Fan teknolojisinin ilk kez yasal, akıllı, sokak kullanımlı hâle gelmiş versiyonu.




4) McMurtry Spéirling (2021 → 2022 Goodwood Rekoru)



Tarih:

  • İlk çıkış: 2021

  • Rekor: 2022 Goodwood – 39.08 s

  • Elektrikli çağın fan-uzmanı.

  • Araç dururken bile 2000+ kg downforce üretiyor.

  • 0–100 km/h ~ 1.4 saniye → fizik kanunlarını kıran ivme.

  • Goodwood’da tarihin en hızlı tırmanışı.

Önemi:
Fan teknolojisinin elektrikli hiper otomobil çağındaki mutlak zirvesi.




Tarihsel Zincir (Kısaca)

Yıl Araç Fan Teknolojisi Rolü
1970 Chaparral 2J İlk fan-vakum sistemi, devrim, yasaklandı
1978 Brabham BT46B F1’de fan dönüşü, tek yarış, yine yasak
2020 GMA T.50 Yasal ve modern fan aerodinamiği
2022 McMurtry Spéirling Aşırı downforce + elektrik devrimi


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar